Werkweek 4: 15.05.17/19.05.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu Werkweek 4: 15.05.17/19.05.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu

Werkweek 4: 15.05.17/19.05.17

Door: Daphne Balster

Blijf op de hoogte en volg Daphne

21 Mei 2017 | Griekenland, Pythagóreio

Hoi allemaal,

Leuk dat jullie weer interesse hebben om mijn blog te lezen.

Maandag 15 mei. Een nieuwe week is weer aangebroken. Net als elke week begonnen we de dag met het schoonmaken van de base. Loutje en ik waren dit keer verantwoordelijk voor de was-kamer. Na het schoonmaken hebben we kort gesproken met onze supervisor over de stand van zaken. We kregen kort daarna te horen dat we binnen 10 minuten klaar moesten staan om richting het vliegveld te gaan om te kijken of we enig resultaat hadden van de camera's die we 2 dagen geleden hadden geplaatst. We waren erg benieuwd. Net als de vorige keer moesten we eerst langs de douane en moesten we naar boven om ons te legitimeren om een visitors pasje te krijgen, dit om legaal rond te mogen lopen op het vliegveld. We werden naar de auto gebracht die ons naar de twee locaties bracht waar we de camera's hadden opgehangen. We hebben de SD-kaartjes + batterijen eruit gehaald en zijn daarna weer terug gegaan naar het vliegveld. De batterijen halen we eruit om ze te her-laden. Tussendoor konden we mooi de beelden bekijken en wat lunchen. We zaten als enige in de gate, dus konden we goed in alle stilte ons werk verrichten. We hadden helaas minimaal resultaat, maar toch een goed begin. We hadden twee Jakhalzen op beeld, en nog een hond die in de bossen aan het struinen was. Nadat de batterijen opgeladen waren gingen we terug naar de locaties om te camera's opnieuw te installeren. Ook hebben we nog een groot skelet gevonden die tussen de bosjes lag verstopt. Het stonk enorm, maar erg bijzonder om te zien. Het rook helaas te erg (en wisten niet of we toestemming hadden) om het skelet mee te mogen nemen. Eenmaal alles weer geïnstalleerd te hebben zijn we terug gegaan. De man van de auto reed nog even een paar keer met hoge snelheid over de landingsbaan wat erg gaaf was. We werden uiteindelijk weer opgehaald door de organisatie en hebben nog als traktatie een ijsje gegeten in de stad.

Dinsdag 16 mei. We begonnen de dag met een vergadering met het Terrestrial Team met onze supervisor Lisa. We hebben besproken wat we de komende tijd gaan doen en hoe we dit gaan aanpakken. We hebben hierover ongeveer 1,5 uur vergadert. Na de lunch zijn we naar de supermarkt gegaan om wat inkopen te doen. Eenmaal weer terug op de basis kregen we de opdracht om een kort en bondig verslag te maken (Report) van de resultaten van de bevindingen en camera beelden van de Jakhalzen op het vliegveld van maandag. Dit hebben we samen met onze supervisor gedaan en uiteindelijk in de avond ook nog met de bazin van de organisatie. Na het report hebben we een film gekeken en zijn daarna lekker ons bedje ingekropen.

Woensdag 17 mei. Vandaag was de dag dat we weer naar het vliegveld gingen om te kijken of we resultaat hadden van de camera's die we afgelopen maandag opnieuw hadden geplaatst. Zoals altijd moesten we eerst door de douane, ons legitimeren, visitors pasje aanvragen etc. We reden met de auto naar de locaties om de SD-kaartjes en de batterijen eruit te halen en deze mee te nemen naar het vliegveld. In de gate hebben we de beelden bekeken. En ja, we hadden beet. We zagen twee Jakhalzen en een kat op de video. Dit was erg interessant om te zien. Ondertussen dat de batterijen aan het opladen waren zijn we met de auto terug gereden en hebben we 2 uur door het veld gelopen langs het hek om te kijken of we opvallende dingen zagen wat te maken heeft met de Jakhalzen. We hebben veel voetsporen, poep en hollen gevonden. We zagen waar ze evt. vandaan kwamen en door welk hek. Ook hebben we een plek gezien waar ze waarschijnlijk slapen en vaak zijn. Na een lange route gewandeld te hebben opzoek naar sporen hebben we wat geluncht in het veld, omdat we erg trek hadden. De route was wel geheel op eigen risico. Dit, omdat er giftige slangen te vinden zijn op de plekken waar we lopen. Na de route hebben we de batterijen opgehaald en zijn we weer terug gegaan naar de locaties om de camera's weer opnieuw te installeren en op de juiste positie te zetten. Na dit gegaan te hebben reden we nog over de landingsbaan om vogels weg te jagen, omdat er binnen 10 minuten een vliegtuig ging landen. Erg tof. We waren erg moe van de dag. Na het avondeten hebben we ons verkleed om ons klaar te maken voor de kameleon survey van 9 tot 11. Het is erg moeilijk om kameleons te vinden, we weten namelijk nog niet of ze in deze periode al actief zijn, waar we ze zouden kunnen vinden en hoe we ze goed kunnen herkennen. De eerste survey hadden ze geen kameleon gevonden. We hadden geluk met de survey van vandaag. Donny zag er namelijk een zitten in een boom (slapend). Wauw, zijn deze dieren mooi en bijzonder. Eenmaal in bed sliep ik daarom ook als een roosje.

Donderdag 18 mei. Vandaag hadden we een dagje op het kantoor. Gisteren is namelijk een lange en zware dag geweest. We begonnen met het maken van een Report voor het vliegveld van de bevindingen die we hadden gedaan van afgelopen woensdag. In de middag hadden we een powerpoint gemaakt voor morgen. Om de zoveel tijd moet ieder team een presentatie geven van de resultaten en bevindingen die je hebt gedaan van de afgelopen tijd. Verder hebben we nog wat Excel sheets gemaakt en hebben we resultaten bijgewerkt van woensdag. Verder heb ik nog een opdrachten van school gewerkt. De dag ging voorbij. Na het avondeten zijn we nog even gaan hardlopen. Daarna lekker gedoucht en wat gelezen in bed.

Vrijdag 19 mei. In de ochtend hebben we de powerpoint nog even doorgenomen en wat bijgewerkt. Om 11:00 begonnen de presentaties van alle teams van Archipelagos. Iedereen presenteert dan zijn bevindingen en resultaten zoals ik hierboven al vermeld had. Ik zat best wel even in spanning, omdat je moet presenteren in het Engels. Rond 12:45 waren Loutje en ik aan de beurt om te vertellen over ons project waar we aan werken en wat onze bevindingen waren over de Jakhals. Ook hebben we verteld over het project waar we momenteel mee bezig zijn op het vliegveld. Nadat iedereen was geweest was het lunchtijd. Na de lunch kon je kiezen wat je wilde doen, of zelf werken, of mee helpen het rotzooi op te ruimen van het strand. Ik heb gekozen om lekker even aan mijn schoolopdrachten te werken en om wat informatie op te zoeken over de Jakhals. In de avond zijn Loutje en ik met Donny en Tom naar Pythagorio te gaan om een hapje te eten. Daarna zijn we nog gaan terrassen en hebben we wat kaart-spelletjes gespeeld. Het was een gezellige avond.

Dit was mijn verhaal weer. Aanstaande week begin ik aan week 5, wat betekend dat ik op de helft van mijn stage periode zit.

Liefs,
Daphne

• 23 Mei 2017 - 14:00

Mama:

Hoi hoi,

Wat een leuk verslag jullie worden lekker bezig gehouden ben ook benieuwd wat jullie in week 5 gaan doen.
    Vindt het fijn dat je ook lekker kan ontspannen dat is ook belangrijk.

Groetjes en een dikke kus mama

• 23 Mei 2017 - 14:01

Papa:

Hoi Dames,

Mooi verhaal, ik neem aan dat de Jakhalzen binnenkomen door gaten ergens in het hek? Dit gat hebben jullie waarschijnlijk gevonden als ik het goed begrijp. Dan is de volgende vraag wat er gaat gebeuren met deze dieren die nu binnen de hekken leven? Gaan jullie ze vangen en elders weer uitzetten? Vergeet niet het gat in het hek te maken hé anders komen er weer andere naar binnen.

In vindt in het Nederlands presenteren al helemaal niks laat staan in het Engels. Petje af hoor.

groetjes,

papa

• 23 Mei 2017 - 15:27

Karin Swijter:

Hoi Daphne,
    Ondanks het "gevaar" dat jullie lopen met jakhalzen en giftige slagen ben ik toch wel een beetje jaloers. Het klinkt als een leuke stage! Ik sprak van de week Guido Saes die eerder daar stage gelopen heeft en hij vond het erg leuk dat hij opvolging heeft! Veel succes.