Werkweek 3: 08.05.17/12.05.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu Werkweek 3: 08.05.17/12.05.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu

Werkweek 3: 08.05.17/12.05.17

Door: Daphne Balster

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Mei 2017 | Griekenland, Pythagóreio

Hoi hoi allemaal,

De dagen vliegen voorbij, week 3 zit er weer bijna op. Hier weer een verslag van de afgelopen werkweek.

Maandag 8 mei begonnen we de dag zoals elke week met een grote schoonmaak van de base. Iedereen wordt verdeeld en krijgt een taak. Vandaag stond ik voor de 'indoor kitchen' en dat betekend dat je de hele binnen keuken moet schoonmaken. Na dat alles was schoongemaakt kon ik weer verder met ons project (we doen onderzoek naar de Goudjakhals d.m.v nachtcamera's). Het was voor Loutje en mij een spannende dag. We gingen vandaag de camera's ophalen die we vrijdag hadden opgehangen in het veld. Eenmaal weer in het kantoor te zijn hebben we de beelden op de laptop bekeken. We waren erg enthousiast, we hadden namelijk meteen beet. We hadden de Jackal goed op beeld en zagen precies wat voor voedsel hij het eerst pakte. We hadden namelijk 3 soorten voedsel onder stenen gelegd. Eieren, brood en carbs. Zijn voorkeur ging uit naar brood, maar ook de eieren waren meegenomen. Wat is de Goudjakhals trouwens een prachtig dier. Op de camera zag je dat hij aardig schuw was en het nog niet helemaal vertrouwde. Dat was mooi om te zien. Helaas stond 1 camera niet goed gericht en is de andere camera niet aangegaan. Volgende keer beter! We zijn blij met het resultaat van onze eerste officiële camera trap. We hebben de informatie uitgewerkt op excel en zijn daarna gaan werken aan de 'wildlife library'. Uiteindelijk rond 3 uur in de middag zijn we weer het veld ingegaan om een nieuwe camera trap neer te zetten voor de Jakhalzen. Na het diner hebben we nog een filmpje gekeken en zijn daarna lekker bedje ingedoken.

Dinsdag 9 mei hebben we de camera's weer opgehaald van het veld met wederom weer prachtig resultaat. De Jackal stond er goed op. In de middag zijn we terug gegaan naar het veld en hebben we gezocht naar speces (uitwerpselen) van de Jackal. We hebben er een aantal gevonden die we volgende week onder de microscoop gaan bekijken. We willen weten wat de Jackal zo onder andere eet. Voor de rest van de middag hebben we gewerkt aan informatie over de Goudjakhals. Na het diner hebben we weer een spannende film gekeken, wat gelezen en zijn we daarna lekker gaan slapen.

Woensdag 10 mei begonnen we de dag met een vergadering met het terrestrial team. We zijn bezig om de wildlife library af te ronden voor de website van Archipelagos die a.s. maandag wordt gelanceerd. We hebben nog veel te doen en zijn momenteel druk bezig om de reptielen af te ronden. De middag ging voorbij en hebben tussendoor nog een wasje gedraaid. Na het avondeten zijn we lekker naar ons hotel gegaan om te ontspannen en op tijd bedje in te kunnen gaan.

Donderdag 11 mei zijn we in de ochtend verder gegaan met de reptielen voor de website waarbij we net als bij de vogels de uiterlijke kenmerken, leefomgeving en hun voedsel moesten beschrijven. Dit hebben we afgerond in de middag. Vandaag hebben we onze nieuwe supervisor ontmoet. Haar naam is Lisa en ze komt uit Engeland. Het is een vrouw met veel ervaring op het gebied van dieren. Ze heeft o.a. gewerkt in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië en nog wat andere landen. Ze heeft gewerkt met o.a. olifanten, chimpansee's en vogels. Ze ziet er sympathiek, spontaan en aardig uit. Ik denk dat we veel van Lisa kunnen leren. Op het einde van de middag zijn we naar het strand gegaan omdat we vonden dat we dit simpelweg verdiend hadden. Daarna hebben we lekker gegeten en zijn naar huis gegaan voor een warme douche.

Vrijdag 12 mei hebben we niet veel werk kunnen verrichten, omdat er simpelweg niet veel werk te doen was. Na 4 dagen lang uitstel zouden we vandaag eindelijk naar het vliegveld van Samos gaan om daar camera's traps te zetten, omdat ze op het vliegveld last hebben van de Jakhalzen. Ze wilden eerste instantie de Jakhalzen ombrengen waar Archipelagos niet mee akkoord ging. Na 2 jaar hulp te hebben aangeboden, hebben ze Archipelagos eindelijk ingeschakeld. We zijn met Theodorus (Baas van Archipelagos), 2 supervisors (1 tolk en onze nieuwe supervisor) Loutje en ik naar het vliegveld gereden. Eenmaal op het vliegveld moesten we ons identificeren. Helaas had onze supervisor haar paspoort niet bij waardoor we niet werden toegelaten. We moesten terug om haar paspoort op te halen en gingen een paar uur later weer terug. Eenmaal terug op het vliegveld moesten we ons eerst legitimeren en moesten we door de douane. Daarna liepen we ergens naar boven waar we in een kantoor ons omstebeurt opnieuw moesten legitimeren en waar we een "Visitor, escorted only" pas kregen die we moesten dragen. Na iedereen een pas had gekregen moesten we weer opnieuw door de douane en konden we richting de landingsbaan. We moesten nog even wachten omdat er nog een vliegtuig bezig was zich te verplaatsen. Er stond een gele auto op ons te wachten die ons over de landingsbaan naar de juiste plek bracht. Op twee verschillende plaatsen moesten we de camera's plaatsen. 2 onder een stenen brug en 2 aan hekken. We hebben daarnaast nog 2 nesten gezien van Jakhalzen en hebben plukken haar meegenomen -die op de grond lagen- die we nader gaan onderzoeken. Aanstaande maandag gaan we de camera's ophalen. We hopen op goed resultaat. De bedoeling is dat we 2 keer per week de camera's neerzetten en ophalen. Het is een lange procedure, maar erg interessant en leerzaam. In de avond ben ik met de jongens wat gaan eten in de stad. Loutje ging met de rest van de groep uit in de stad, maar ik had zin in een avondje niks. Niks mis mee toch? Ieder zijn ding.

Momenteel zit ik lekker achter mijn laptop dit verslag te schrijven. Hierna ga ik lekker mijn bedje in om wat rust te pakken. Morgen weer een nieuwe dag.

Fijne avond

Liefs,
Daphne

*p.s. na dit weekend staat het weekend-verslag erop.

• 13 Mei 2017 - 10:36

Mama:

Hoi Daphne,

Wat een leuk verslag ze worden steeds interessante volgens mijn doen jullie goed werk en vinden jullie het ook nog leuk.
    Ga zo door en een fijn weekend.

Groetjes,
    Mama xxx

• 15 Mei 2017 - 14:58

Opa:

Hoi Daphne.
    Wat een verhaal weer, ik kijk er jakhalzend naar uit.
    Mooi dingen die jij daar mee maakt, en leerzaam.
    Zo zie je maar dat er voor veel dingen ook veel voor komt kijken
    waar je in het dagelijks leven zo niet bij stil staat.
    Mijn compliment voor je verslag is goed opgebouwd je had misschien toch
    schrijfster moeten worden.
    Hou vol leer en geniet. de groetjes van ons Oma en Opa.