Werkweek 6: 29.05.17/02.06.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu Werkweek 6: 29.05.17/02.06.17 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Daphne Balster - WaarBenJij.nu

Werkweek 6: 29.05.17/02.06.17

Door: Daphne Balster

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Juni 2017 | Griekenland, Pythagóreio

Hoi allemaal,

Hier weer een update van werkweek 6, veel leesplezier

Maandag 29 mei. Zoals jullie nu onderhand weten beginnen we de week met een base clean up. Iedereen krijgt een taak toegewezen die hij/zij moet uitvoeren. Na het schoonmaken ben ik achter mijn laptop gaan zitten om mijn reisverslag te updaten in alle rust en stilte van vorige week. Ik had wat rustige pianomuziek aanstaan wat erg ontspannen is. Om 12 uur hadden we een algemene vergadering met alle teams van Archipelagos. Dit liep uit en de vergadering startte uiteindelijk pas na de lunch om 2 uur. De vergadering ging over algemene regels die gelden binnen Archipelagos. Waar vooral de nadruk op werd gelegd was over de herrie die afgelopen weekend is geweest in de nacht na het uitgaan. Veel mensen zijn hier wakker door geworden wat niet de bedoeling moet zijn. Ook ging het over de benutting van alcohol gebruik, het niet niet toegestaan om alcohol te drinken op de base of in het hotel. Toch wordt dit gedaan. De vergadering duurde in totaal zo'n anderhalf uur. We waren erg moe en besloten om na de vergadering even naar het hotel te gaan voor een korte slaap. Na het avond eten hebben we nog een serie gekeken en zijn we daarna bed in gekropen.

Dinsdag 30 mei. Vandaag de dag dat mijn lieve moeder jarig is. Toen ik wakker werd heb ik ze daarom ook meteen een berichtje gestuurd om haar te feliciteren en dat ik vandaag extra veel aan haar zou denken. Ook hoopte ik dat de mannen thuis een beetje goed voor haar zorgden deze dag. De dag hier in Archipelagos was wat rommeling, we hadden namelijk niet een echte planning voor vandaag. We begonnen daarom met wat informatie op te zoeken over kameleons, waarna we snel te horen kregen dat we naar de 5 verschillende locaties moesten om te kijken ofdat dit goede plekken waren om kameleon surveys te houden. We zijn hierheen gegaan op de mountainbike wat erg pittig was. We moesten veel door de bergen waardoor mijn benen op ten duur erg begonnen te verzuren. Het uitzicht daar in tegen was adembenemend. Voor onze derde locatie moesten we langs Pythagorio, en hebben daar meteen een hapje gegeten. Daarvoor moesten we wel eerst voor langs het hotel omdat sommigen hun portemonnee niet bij zich hadden. Eenmaal bij de base besloten we de tocht door te zetten te voet. Dit was uiteindelijk maar goed ook. We moesten steile bergen beklimmen waar we vaak off road moesten. Dit hadden we nooit met de fiets kunnen doen. Wat was dit gaaf, en wat kwamen we langs prachtige plekken. Onze benen begaven het aan het einde van de dag en waren blij weer thuis te zijn. In totaal hebben we zo'n 12 km gemountainbiket en 13 km gewandeld door de bergen. Vlak voor het avond eten zijn Loutje en ik nog even naar de supermarkt gefietst en plofte daarna neer achter onze laptop voor een filmpje. Voordat onze ogen dicht vielen hadden we de film afgezet en zijn we naar het hotel gegaan om te slapen.

Woensdag 31 mei. Vandaag gingen we naar het vliegveld om de camera's op te halen en om verder te gaan met de habitat survey. Dat betekend dat we binnen de hekken van het vliegveld de omgeving verder gaan verkennen opzoek naar sporen van jakhalzen. Je kunt hierbij denken aan voetsporen, skeletten, haren, poep etc. We hebben een aantal nieuwe sporen gevonden die ik meteen had gecoördineerd en verwerkt had in Excel sheets. Helaas hadden we weer geen resultaat van de camera beelden. We merken dat de camera's niet juist stonden afgesteld omdat we telkens geen nacht beelden hadden. We hebben zodoende alle camera's mee terug genomen om te onderzoeken hoe we dit juist kunnen instellen. We hadden vandaag een nieuw lid in ons team en zijn nu in totaal met 8 leden waarbij Loutje en ik verantwoordelijk zijn voor de Jakhalzen. Nadat we klaar waren, waren we terug gewandeld naar de stad om een ijsje te halen en om wat te drinken op een terrasje om bij te komen. We waren namelijk erg moe van de dagen. Na het drankje zijn we deels terug gewandeld en deels hitchhikend terug gegaan naar de base en hebben we tot slot nog een korte vergadering gehad over de resultaten.

Donderdag 1 juni. In de ochtend moesten we vroeg uit bed want we moesten op soil sample survey. Een scientist uit Turkije doet onderzoek naar de bosbrand gebieden die in het verleden in Samos heeft plaatsgevonden. Daarvoor is het onze taak om soil samples te halen uit die gebieden. We gingen al vroeg op de mountainbike naar de desbetreffende locaties in de bergen. Het was een pittige dag omdat we weer net als gisteren veel moesten fietsen en wandelen in de bergen met de zon recht boven ons. Eenmaal op de locatie moesten we zoeken naar gemarkeerde rotsen -blauw,rood,geel-. Bij de eerste locatie hebben we maar 1 van de 3 rotsen kunnen vinden. Bij de tweede locatie hebben we ze gelukkig alle drie kunnen vinden. Het kan zijn dat we bij de eerste locatie maar een steen hebben kunnen vinden doordat de stenen al een aantal jaren geleden gemarkeerd zijn en ze misschien vervaagd zijn. De bedoeling is om zand mee te nemen bij de rots van 200 gram. Hiervoor moet je wat hakken en graven. Het zweet stond me op de rug van het hakken doordat de zon recht op ons stond gericht. Je maakt vijf verschillende zakjes met zand. Het eerste zakje met zand van diepte 0-5cm, het tweede vanuit diepte 5-10cm, derde van 10-15cm, de vierde 15-30cm en de vijfde moest in het noorden worden geschept met een diepte van 15-30cm. Rond 2 uur waren we gestopt en zijn we op de fiets nog even langs de supermarkt gegaan om wat boodschappen te halen. Daarna hebben we even pauze genomen omdat we erg moe waren van de zware werkdagen. We moesten wel nog even doorzetten want in de avond hadden we ook nog een kameleon survey die duurde van 8 tot 12 uur in de nacht die we lopend af moesten leggen. Eenmaal in bed viel ik als een blok in slaap.

Vrijdag 2 juni. Vandaag mag ik zeggen dat het een beetje een drama dag was. We hebben elke dag lange dagen moeten maken in de hete zon wat ons erg uitputte en waarom daarom erg gebroken. We hebben ook meer uren gedraaid dan elders. Gisteren hadden we een werkdag van 13 uur en waren we pas om 12 uur in de nacht thuis. Lisa, onze supervisor, vertelde ons die avond de volgende morgen al om 9 uur klaar moesten staan om op soil sample survey te gaan. Hier zat niemand naar uit te kijken omdat we erg moe waren en geen zin meer hadden om te wandelen, mountainbiken en hakken in de warme zon. We vroegen daarom of dat we de survey niet konden verzetten naar volgende week. Helaas ging dit niet. Zoals afgesproken stonden we om 9 uur in de ochtend klaar om op survey te gaan. Jammer genoeg kwamen ze aanzetten dat de survey verplaatst was naar de middag. We waren hier allemaal wat gefrustreerd over omdat we moe waren en het erg warm zou gaan worden die middag. In de ochtend moesten we ook nog op een andere survey. Na die survey hebben we allemaal een uurtje geslapen om wat energie op te doen voor de tweede survey die in de middag plaats vond in de bergen. Na we klaar waren rond 6 uur zijn we lekker gaan douchen thuis om ons wat op te frissen. In de avond ging Loutje naar de 'invation party' en ben ik met de jongens naar Pythagorio gegaan om een hapje te eten. Donny en ik waren daarna nog even een kijkje gaan namen bij het feest wat gaande was op het strand, maar na 5 minuten hadden we het alwer gezien en zijn we op het balkon gaan zitten voor een kopje thee en wat gitaar spel.

Bedankt voor het lezen, en neem ook nog een kijkje bij mijn weekend verslag.

Liefs,
Daphne

• 06 Juni 2017 - 11:25

Papa:

nou nou nou dat was me weer eens een weekje zeg!
    maak je maar niet druk moeder zorgt goed voor de mannen :)
    zondag was het feestje en dat was heel gezellig.
    toi toi toi en bedankt voor je verhaal.

papa

• 06 Juni 2017 - 11:30

Daphne Balster:

Dat is niet de afspraak, jullie moeten goed voor mam zorgen.
    Fijn dat het een gezellige dag is geweest. Xx

• 07 Juni 2017 - 09:06

Mama:

Inderdaad een drukke week maar, volgens mij kunnen jullie het aan.
    En de mannen zorgen ook goed voor mij.
    Veel plezier en groetjes.

Mama